Zájezd našich žáků do Francie

• Úvod
  • Zájezd našich žáků do Francie

Na jaře roku 2012 jsme poprvé kontaktovali College Jean Jaures ve městě Castres na jihu Francie. V září 2012 se do projektu přihlásilo 30 českých a 30 francouzských žáků ve věku 12-15 let, s cílem navázat spolupráci a prověřit si své znalosti anglického jazyka. Za minulý školní rok jsme si stačili vyměnit dopisy celkem třikrát. Nyní v září 2013 se uskutečnil 14 denní výjezd 18 žáků naší školy spolu se 14 studenty Gymnázia J. K. Tyla v Hradci Králové, které spolupracuje s tamním gymnáziem již delší dobu.

V neděli 8. 9. ve večerních hodinách jsme se rozloučili a vyrazili směr západ, abychom už v pondělí dopoledne obdivovali středověký hrad Guédelon, který se staví nyní, ale středověkými metodami. Večerní 10ti kilometrová procházka do centra Orleansu nám po dlouhé jízdě autobusem všem prospěla. Okolo 20. hodiny začalo každodenní vybalování a přespávání po hotelích typu F1. V úterý po vydatné snídani, se zastávkou u vodního hradu Chenonceau, míříme až k Atlantiku do pevnosti La Rochelle, kde nás vítá letní počasí s teplotou okolo 25 stupňů. Večer se pár otužilců koupe za přílivu a měsíčního svitu. Dopoledne dalšího dne pak trávíme na pláži a sbíráme po odlivu vše, co nám mohutný oceán zanechal. Loučíme se s Atlantikem a míříme na jihovýchod, míjíme Bordeaux, v Saint-Emilion obdivujeme kostel vytesaný do skály, v Bergeracu se fotíme se Cyranem, v Sarlatu nás zaujme tržnice v kapli a pak už dlouhá jízda podél řeky Dordogne, jejíž břehy lemují snad na každých dvou kilometrech nádherné hrady nebo domy vytesané do skalních masivů. Ve čtvrtek v odpoledních hodinách přijíždíme do Castru, kde nás čeká rozdělení do rodin. V pátek si prohlížíme školu, účastníme se s našimi francouzskými kamarády výuky, obědváme ve školní jídelně a odpoledne nás čeká slavnostní přívítání s představiteli města na radnici. Víkend trávíme v rodinách. Někteří zažili křtiny, svatbu, místní velkou událost – zápas v ragby, jiní odjeli ke Středozemnímu moři. V pondělí jedeme pak všichni do růžového města Albi, které je celé vystavěno z růžových cihel. Zde jsme navštívili Lautrecovo muzeum, místní katedrálu a někteří dokonce i něco nakoupili. V úterý počasí nepřeje, a tak celý den trávíme ve škole, sledujeme film O Sněhurce v angličtině a hrajeme míčové hry. Ve středu je naplánován celodenní výlet do Toulouse a do zdejšího vesmírného centra. Ve čtvrtek pak přichází pro některé bolestné loučení s kamarády, rodinami a odjezd na sopečné útvary – Clermont – Ferrand, kam vyjíždíme vláčkem. Cestou projíždíme nádherným údolím přes nejvyšší most v Evropě – Viaduct Millau (340 m). V Colmaru obdivujeme typické hrázděné domy a nádherné květinové dekorace podél vodních kanálů. Poslední noc v F1, ranní okružní jízda po Strasbourgu, přejezd Rýna a už dlouhá cesta po německých dálnicích. V sobotu v pozdních večerních hodinách unavení, ale šťastní opouštíme autobus a vracíme se domů.

Zda-li tento výjezd našich dětí splnil celý smysl tohoto projektu, posuďte sami:

Na začátku zájezdu jsem měla smíšené pocity. Nevěděla jsem, co mám očekávat. Když jsem přišla poprvé k nim domů a když si se mnou začali povídat, bylo mi do breku. Chtěla jsem domů. Všechno a všichni pro mě byli cizí. Bylo mi hrozně. První den nebyl moc hezký, ani ten další. Až teprve v sobotu to bylo mnohem lepší. Rozmluvila jsem se a začaly jsme si povídat. Povídaly jsme si čím dál víc a poznávaly se. Staly se z nás výborné kamarádky. Poslední dva dny jsme si ze sebe dělaly legraci, pošťuchovaly se a výborně se bavily. Zažily jsme spolu mnoho věcí – poprvé jsem viděla zápas ragby, poznala francouzské jídlo, byla poprvé na křtinách s večeří o pěti chodech, na večeři jsme jely spolu na skútru. Bylo toho opravdu hodně, mám ji ráda. Domluvily jsme se, že o letních prázdninách se navštíví i naše rodiny. Doufám, že naše přátelství vydrží dlouho a budeme se navštěvovat i v dospělosti.

Barbora Šepsová

V dubnu 2014 přijedou naši kamarádi k nám do Čech. Chystáme pro ně a naše děti víkendový pobyt v Praze, procházky po našem městě, výlety do okolí.

Vedení College Jean Jaures v Castru bylo s našimi dětmi velice spokojené a přeje si spolupracovat s naší ZŠ i v dalších letech.

Fotogalerie:

Potřebujete více informací ?
Pokud máte jakékoliv dotazy, tak neváhejte kontaktovat některého z pracovníků.